Nu skal havnepartnerskabets anbefalinger omsættes i konkret handling
Kronik af Rune D. Rasmussen, CEO, ADP A/S og medlem af bestyrelsen i Danske Havne
Regeringens havnepartnerskab har netop afleveret deres anbefalinger til Transportminister Thomas Danielsen og Erhvervsminister Morten Bødskov, og nu er det tid til konkret handling.
For mig er hovedkonklusionen klar: De danske erhvervshavne er en forudsætning for vores samfund og er nøglen til Danmarks grønne omstilling. Den stærke rolle, som havnene spiller for den vækst og beskæftigelse, der er knyttet til Danmarks planlagte udbygning af havvind frem mod 2030, kan der ikke sås tvivl om. Uden havneinfrastruktur, etableret i tæt samarbejde med kommercielle og finansielle tredjepartnere, ingen grøn omstilling. Men fokus på den grønne omstilling gør det ikke alene.
Direktør Tine Kirk fra Danske Havne – der har været en del af havnepartnerskabet – udtrykker meget klart, at erhvervshavnene også skal have plads til de traditionelle havneerhverv. Danske Havne fremhæver tre områder, hvor der er behov for løsninger:
- Havnearealer skal reserveres til havneformål, så ejerne ikke forfalder til at trække aktive havnearealer ud til eksempelvis boliger
- Tempoet for myndighedsgodkendelser skal væsentligt op, så danske havnes udvidelser kan ske i et tempo som i resten af Europa
- Der skal ske en regelforenkling på havneområdet, så havneloven gøres smallere, og grønne energiprojekter prioriteres som havnerelateret aktivitet
Jeg kan ikke være mere enig, hvis vi sammen skal forløse potentialet for havnenes bidrag til den grønne omstilling og samtidig sikre erhvervshavnene som grundsten i vores samfund.
I ADP A/S har vi som havne-aktieselskab foruden sikring af forsyningskæden løbende fokus på at bidrage til den grønne omstilling, men hvis vi skal have mulighed for virkelig at kunne bidrage, skal havneloven gøres teknologineutral. Som det er i dag, er vi begrænsede i, hvilke vedvarende energiformer vi kan investere i. Det er absurd, at vi fx ikke selv må sætte solcelleanlæg på vores lager- og logistikbygninger, selvom det kunne bidrage væsentligt til elforsyningen i Trekantområdet. Hvis vi satte solceller på vores 300.000 kvadratmeter tage i Taulov Dry Port, ville vi kunne dække elforbruget for både Fredericia Havn, Taulov Dry Port og 1.200-1.400 husstande i Fredericia Kommune på årlig basis. Lignende gør sig gældende for andre af de danske erhvervshavne.
Vi bakker fuldstændig op om, at sagsbehandlingstiderne på miljøområdet skal nedbringes. Mange af de grønne anlægsprojekter, som havnene ønsker at igangsætte i samarbejde med investorer og samarbejdspartnere, kræver myndighedsgodkendelse før igangsættelse. Det tager meget, meget lang tid i dag, så derfor er der behov for i praksis at accelerere miljøgodkendelserne for fx nye CCS- og på sigt PtX-anlæg, så de politiske målsætninger på klimaområdet skal indfries. Fangst og lagring af CO2 er pt. den hurtigste vej, hvis Danmark skal nå klimamålene, og både vores kunder og markedet efterspørger det. I de danske erhvervshavne er vi klar til at bidrage, og vi vil meget gerne gøre det hurtigere. Men det kræver hurtigere sagsbehandling af myndighedsgodkendelser.
Endelig kan der set fra min stol som CEO for et havne-aktieselskab være behov for at tage endnu et kig på, hvordan havnene kan udvikles gennem kommercielle investeringer. I ADP har vi med etablering af Taulov Dry Port i samarbejde med PFA som den eneste danske erhvervshavn vist, at det kan lade sig gøre at få kommercielle investeringer i havnesektoren, hvis projektet er det rigtige, og business casen hænger sammen. Havnenes muligheder for offentligt-private samarbejder skal udvides og tilskyndes, og det er samtidig vigtigt, at der sikres lige vilkår for adgang til privat kapital mellem de forskellige havnetyper i Danmark.
Det er mit håb, at anbefalingerne vil blive omsat til konkret handling hurtigst muligt, da de danske erhvervshavne er i konkurrence, ikke blot med hinanden, men også med havnene i vores nabolande. I ADP vil vi gøre vores til at fastholde vores vigtige rolle i samfundet og samtidig understøtte Danmarks grønne omstilling, hvis vi får lov gennem en liberalisering af havnenes lovgivning.